måndag 14 april 2008

Veckan som gick vill jag bara glömma...

Förra veckan så verkade det som om världen ökat med dårar. I allafall i min närhet. Var på flera föräldramöten med tokiga föräldrar med helt orimliga krav, vissas kontrollbehov känns på gränsen till sjukligt, som skriftliga omdömen om hur dagen har varit med 60 barn det är helt omöjligt. Men det sorgliga är att varför inte tala med sitt barn, här verkade kommunikationen inte alls fungera. I min värld så är det enkelt och mycket givande att prata med barn, de har kloka, tokiga och roliga ideer. Vuxna däremot är mindre intressanta, framför allt när de är inskränkta. Jag hörde så mycket tokigt om att zigenare är si och sjuåringar är så. Då frågade jag personen i fråga ; Är alla epileptiker rödhåriga också? Det värsta var att personen i fråga inte ens förstod vad jag pratade om. Jag blev så matt...Sen gjorde jag slut med min sk grupp som har varit under all kritik.Folk har inte svarat på mail, knappt hälsat, häcklat folk i klassrummet. Jag blev så trött och ledsen att jag sa till min lärare att jag kände mig som en jude bland en massa nynazister, det kanske var en aning dramatiskt. Men som jag sagt förr matematik är ett laddat ämne som bara måste funka gruppmässigt. En tjej i min fd grupp trodde en strlk 38 var 38 cm lång...stööön. Som en van stickare så vet man ju att ca 26 cm är en strlk 38. Fatta vilken nivå det var???
Var även på ett föräldramöte där Örebropreventions gruppen höll en föreläsning, där så visade hon diagram med nerrullade rullgardiner, sååå sövande. De hade missat att boka Lilla Maria ( drogenheten i vår kommun) det var supertrist. Jag och mamman brevid började prata om att dricka vin istället;o)
Min son hade en kompis hemma i helgen och jag kände bara att jag var INTE trevlig, jag liksom inte orkade efter förra veckan. Usch jag brukar vara hur gästvänlig som helst men då var jag helt asocial-bläää!
Jag hade en kompis hemma i lördags vi drack vin och snackade, det var mysigt iaf. Jag har även sett en fantastisk film VID HIMLENS UTKANT, helt underbar och sorglig. Den handlar om Tyskland och Turkiet, spännande! Jag har stickat mina rapidriver och det var verkligen terapi för mig. I lördags så tokgjorde jag efterrätter creme brulee, chókladmousse, maränger, bakade bröd ett med rouqeforteost. Mums var det iaf: Men nu är det en ny vecka och jag har ont i magen över att gå till skolan, det känns INTE kul!Jag behöver semester ///Trötta Eldstickan

2 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Så här kan det gå till:
Tillbringade en dag i en amerikansk day nursery med 0 - 4 åringar. All personal hade minst BA. De äldre barnen befann sig i ett kontorslandskapsliknande rum med stationer - dockvrå, fiska, affär, bygge etc. Personalen - de högutbildade lärarna - gick omkring med ett clip board och antecknade vad varje barn gjorde hela tiden. Ett och annat nedslag för att styra upp eller fråga något. På babyavdelningen antecknades ALLT bebisarna fick i sig och ur sig. Blöjor och mat höll föräldrarna med och betalade 800 dollar i veckan.Föräldrarna fick en detaljerad lista på exakt vad deras barn gjort och vem de varit med under hela dagen. Någon utvecklande mänsklig interaktion såg jag inte alls. Undrar vad som var den kvalitet de skröt med i sin glättade broschyr i fyrfärgstryck.
Ställert hade det bästa ryktet i den aktuella universitetsstaden. Allt detta sagt som bevis för att föräldrar inte alltid vet vad som är kvalitet i barnomsorg/skola.

Bland garnnystan och sytråd sa...

Det gäller att lägga sin energi på rätt saker. Något som inta alla i din omgivning har förstått. Det är inte lätt att alltid förstå hur andra tänker - det går helt enkelt inte ihop.