torsdag 20 november 2008

Sonen får ont i huvudet

på morgonen är arg och ledsen som bara en 6-åring kan vara. Har man dessutom temprament ( efter den helige fadern, host, host harkel ;o) så blir det till att vara hemma. Och tur var det kvart över 8 i morse så kräktes han och sen har han hållt på sååå hela dagen. Jag vet sen förr att han måste få i sig vätska samt att det är viktigt att kissa. Men jag tyckte han var så himla medtagen bara spydde och sov. PÅ em så ringde jag sachsska barnsjukhuset för riktlinjer, blev tyvärr kopplad till sjukvårdsupplysningen. Fick tala med en bräkande människa, jag överdriver inte. Hon blev genast islken över att jag inte hade exakt temp, förklarade att jag ville låta honom få sova mellan kräkningarna. FEL, fel...Efter mycket om och men så pratade vi om vätskeersättning, varpå hon sa ta fram papper och penna, det är viktigt att mängderna blir rätt. Så sa hon 1 liter vatten, 2 msk socker och 1/2 tsk salt, koka detta. Direkt efter så säger människan; repetera. Jag kände mig som om jag var mindre begåvad samt som om jag gick i småskolan eller låg i lumpen. När jag avbokade min egen läkartid på vårdcentralen så var tjejen urtrevlig och gav mig rara tips om sonen, hon som jag inte ens frågat om hjälp. När jag satt med sonen i famnen och matade honom skedvis med saltlösning så tittar han på mig och säger; vad du är rynkig i pannan mamma? Det är bara för att jag oroar mig för dig...Så har vi hållt på idag. Mannen kom hem tidigt. Jag och äldste sonen åkte till Forum och shoppade som dårar, presenter till kalas som han ska på imorgon kväll, vax för att han ska se snygg ut. Jag köpte en mixer till smoothies och soppor, vår gamla moulinex gav upp för nåt år sen, köpte världens bästa satinunderlakan med gummiband på hemtex, vantar och mössa och mat och alvedon till alla åldrar och storlekar. Sen hem och då åt vi hawaiian toast. Sen smög jag ner i källaren och stickade en stund och såg på dum-tv nån deckare bara-Ljuvligt! Nu står jag och raglar vid datorn, det kommer bli en lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång natt, lellemannen har precis kräkts-IGEN! Förresten morfar, tja eller min pappa fyller 67 år idag, men honom har vi inte firat////Eldstickan;oS

1 kommentar:

Marias stickning och läsning sa...

Usch vad jobbigt! Hoppas det är bättre nu att sonen slutat kräkas och att du fått sova eller åtminstone får sova i natt.