tisdag 30 december 2008

I går kl 18.00 så gav TV mig en nästan religiös upplevelse...

Det var ett engelskt program om vuxna som INTE lärt sig läsa. Det var så oerhört starkt, vilka traumatiska upplevelser vissa av dem hade med sig. En av "pojkarna" fick sitta med på nationella proven fast att han inte kunde läsa, han trodde inte han skulle få betyg annars vilket han inte fick iaf då han inte kunde läsa. Så otroligt sorgligt! En annan kvinna var 58 år gammal och hon lärde sig läsa på TRE VECKOR som 58 åring med rätt metod!!! Jag blev helt frälst av denne lärare han insåg att ALLA lär in på olika sätt, det kan jag sakna på svenska skolor har ett ganska så enformigt lärande när det gäller läsning.Samt en flathet i att inte kräva av föräldrarna att läsa med sina barn, en flicka som jag träffade hade klara svårigheter att läsa, hennes föräldrar sa att de inte hann läsa med henne pga av att de renoverade huset!!! Jamen vad fan!!!Sånt kan göra mig galen...är det viktigare att renovera huset än att hjälpa sitt barn att läsa??! Programmet heter KAN INTE LÄSA, se det och blir rörd, upprörd och tagen-kanonbra TV!!!

Nu ska jag mumsa nybakat bröd och en kopp te///Eldstickan

2 kommentarer:

Samtal från min trädgård sa...

Håller med dig till fullo, även om jag inte såg programmet!

Mia stickar sa...

Att få lära sig läsa borde vara en mänsklig rättighet! Inget barn skulle få gå ut skolan utan att alla resurser satts in för att de ska få lära sig läsa! Vi är ändå ett rikt land som borde ha råd!