måndag 27 april 2009

Ett socialrealistiskt nedslag i verkligheten att besöka SÖS!

Vad hände då på SÖS? Jo mannen körde in mig, för jag orkade knappt andas, drömde att jag var i London på nätterna, hade 39 graders feber. Hostade tills jag spydde. Kom in blev inskriven ganska snabbt, sen in i väntrum B. Jag var så himla sjuk så jag bara la mig på en bänk i fosterställning, tämligen obekvämt. Frös och svettades om vartannat, hostade.In kommer en farbor med en plastkasse som stinker RÖK, han sitter och sover. Sen kommer en kvinna i typ 250 kgs klassen, sådana som man ser i USA, hon är helt enorm, hennes vader är typ 8o cm eller nåt, efter kommer hennes son han är också enorm. det blir för socialrealsistiskt to m för mig jag slumrar till på min bänk, jag pallar inte. Väntade kanske 30 minuter eller en timme, jag vet inte...Då fick jag komma in till två manliga sköterskor, väldigt rara bägge två. Fick då dra min historia om medicinbyte, feber som inte ville gå ner, hosta m.m. Varpå de säger. Vet du det finns ingen öron-näsa-hals doktor här på helgerna. Så du kommer att få vänta på en AT-läkare i 6-7 timmar...Sen så är det lönehelg och fint väder så det kommer att bli bråkigt här om några timmar...Och jag insåg att jaha, det är FAN bara att åka hem igen...Hinner bara ut till kassorna vid ingången, liksom hasar längs väggarna, ringer mannen och säger; Hämta mig? Han svara nåt men vad f-n ska du hem redan? Tog de inte in dig??? Nix. Ok säger han jag kommer! Jag sätter mig vid ingången, vips springer det in en ung invandrarkille men en polare bakom, han är en parodi på en hip-hop kille både i gång och tal. Han hojtar; MAGPUMPA MIG!!! Viftar med armarna: ylar hey yo! Tjejen i kassan en snygging i min ålder med långa dreadlocks och brillor hon är cool. Du stick härifrån nu, det här är ett sjukhus. Vadå? ylar ynglingen, jag betalar skatt!!Är det för att jag är färgad? Va va? Nu får du ge dig ropar tjejen i kassan och säger dra nu annars ringer jag polisen! Den unge mannen är så labil, så han ropar; Men va fan jag vill inte vara full längre? Magpumpa mig, dårå! Sen sticker han och jag andas ut och känner bara, hur tusan kan man bete sig så? In och bråka på ett sjukhus??? Jag känner mig gammal och sjuk...glider in runt hörnet för att slippa fler dårar. Ser förresten själv ut som en dåre, har ett illrosa nattlinne med ett stort peacemärke på bröstet, illgrön kofta, en annan nyans av en grön sjal, svarta byxor och marsvinsfrisyr. Jag är bara glad att få komma hem!!! Kommer hem och hostar så jag spyr igen, somnar iaf i min egen säng. Eldstickan...

2 kommentarer:

Ulrica sa...

Tack och lov att vi tillhör Huddinge, åk dit nästa gång! Där är det inte lika nära till krogsagsmål :-)
Mitt besök där (Huddinge)var bara snabbt och effektivt.

Hoppas du besöker en vårdcentral nära dig nu när det är vardag.

Knit-Marie sa...

Du skulle kanske skaffat dig den där privata sjukvårdsförsäkringen för bara 160000 iaf?;)